Czy zostawiacie napiwki, będąc klientami?

Napiwki otrzymuje się głównie od tych, którzy składają zamówienie w restauracjach. Większy wpływ natomiast ma odpowiednie zachowanie klientów. Uprzejmość się opłaca! Klienci są traktowani lepiej, jeżeli są mili dla obsługi, informuje austriacki naukowiec w fachowej gazecie ,,Experimental Economics“ dokonujący badań w terenie. Chwaląc obsługę, klienci dostają np. więcej lodów w pucharkach bądź większego kebaba. Także napiwek przed zamówieniem powoduje otrzymanie większej porcji.

Naukowiec Michael Kircher z Uniwersytetu z Innsbruck wysłał uczestników badania do lokalów szybkiej obsługi w Innsbruck oraz w Monachium i tam kupli oni gałki lodów. Komplementując od razu obsługę, otrzymali o 10% więcej lodów. Napiwki z góry spowodowały, że cena lodów została obniżona o 17%.

 

Docenienie jest ważniejsze niż pieniądze!

Eksperyment został także przeprowadzony w Barze Kebab w Graz, Innsbruck oraz Monachium. Okazało się, że chwaląc obsługę przed zamówieniem, klienci mogli liczyć na większe porcje.

Badania pokazują, że niematerialne bodźce, takie jak docenienie i pochwala w społeczeństwie są jeszcze niedocenione, a finansowe bodźce są przecenione.

Należy przyjąć, że takie mechanizmy w wielu codziennych decyzjach konsumenckich działają podobnie.

 

Autor: 
Melanie Los/Tłum. Jowita Kasiczak
Źródło: 

welt.de

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.