Kolejna próba odblokowania Kanału Sueskiego zakończona niepowodzeniem

Kolejna próba usunięcia 400-metrowego kontenerowca, który od 5 dni blokuje Kanał Sueski, zakończyła się niepowodzeniem – podaje jeden z członków operacji.

Oczekiwana pełnia księżyca i przypływ miały pomóc, ale "niestety, wysoki stan wody nie pomógł podnieść Ever Given" – taką informację podała na Twitterze firma Leth Agencies specjalizująca się w usługach logistycznych w kanałach i cieśninach, cytowana przez hiszpańską agencję informacyjną Efe.

Według wstępnych ustaleń, w nocy z wtorku na środę statek, o rozmiarach pokaźnego wieżowca, uderzył w brzeg Kanału Sueskiego w wyniku silnego wiatru i burzy piaskowej. Jak podały lokalne władze, już 326 innych statków utknęło na najbardziej ruchliwym szlaku żeglugowym świata.

Firma Leth Agencies podaje, że władze Kanału Sueskiego, zarządzające egipską drogą morską, będą dziś ponownie próbowały rozładować statek przy pomocy holowników.

W nieudanej próbie przemieszczenia statku użyto 14 holowników, pogłębiarek i koparek, aby usunąć piasek wokół dziobu kontenerowca. Kapitan jednego z holowników, biorących udział w operacji, powiedział w sobotę, że udało im się przesunąć dziób statku o około 17 metrów na północ, do miejsca, w którym płynął, gdy zderzył się z jednym z brzegów. Według kierownika ds. załadunku z korporacji Bernhard Schutle Shipmanagement (BSM), dwa kolejne holowniki powinny dołączyć do operacji jeszcze dziś.

Firma Maersk, będąca głównym operatorem w Kanale Sueskim, zaznacza, że po odblokowaniu drogi rozładowanie zatoru w kanale, który łączy Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym i jest jednocześnie najkrótszą drogą morską między Azją a Europą, zajmie od trzech do sześciu dni. Niektóre statki już podjęły decyzję o zmianie trasy kierując się w stronę Przylądka Dobrej Nadziei, omijając Afrykę, chociaż takie rozwiązanie znacznie wydłuża żeglugę.

400-metrowy kontenerowiec tajwańskiej firmy Evergreen, o pojemności do 224 000 ton, pływający pod banderą Panamy, blokując kanał wstrzymał 10% światowego handlu oraz uniemożliwił przepływ 25% statków towarowych.

Autor: 
Tłumaczenie: Matylda Czarnecka

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
14 + 4 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.