A gdyby prywatne odrzutowce nie były już zarezerwowane wyłącznie dla miliarderów?

“Zdemokratyzować prywatne lotnictwo” - to hasło może wywoływać grymas. Tymczasem europejskie przedsiębiorstwa od 10 lat licytują się pomysłami na to, jak sprawić, by ten środek transportu był bardziej dostępny. Na skutek pandemii koronawirusa, ich działania tylko nabrały tempa.

Powstała tuż po I wojnie światowej pionierska firma lotnicza Aéropostale ustanowiła Francję ziemią lotników. Jej słynni piloci Saint-Exupéry, Guillaumet czy Memroz stają się bohaterami, którym szczególną cześć oddaje się zarówno w literaturze, jak i w kinie, od Josepha Kessela aż do Howarda Hawksa. Jednak z biegiem lat francuska wrogość wobec lotnictwa prywatnego uczyniła z niego symbol kaprysu bogatych, przywilej największej elity.

Podczas gdy w 2019 roku 8% wszystkich lotów stanowiło przeloty prywatne, kryzys sanitarny raz jeszcze poruszył liniami lotniczymi.

“Tuż przed lockdownem w marcu 2020 roku zauważyliśmy gwałtowny wzrost popytu. We wrześniu, z przerwą na loty handlowe, również biliśmy rekordy. Biznesmeni od zawsze musieli i będą musieli pracować, tak jak ludzie od zawsze potrzebowali i będą potrzebowali podróżować”, mówi z zadowoleniem Thomas Flohr, założyciel i prezes firmy VistaJet, światowego lidera leasingu prywatnych odrzutowców. Założona w 2004 roku firma, silnie zakotwiczona w Europie (46% lotów) dziś dysponuje flotą 160 samolotów. “Covid przekonał nas o skuteczności lotnictwa prywatnego, dalekiego od hollywoodzkiego obrazu odrzutowca, kojarzonego z szampanem i luksusem. Nasze usługi, oprócz zaoszczędzonego czasu naszych klientów, zapewniają również niezawodne bezpieczeństwo sanitarne” oznajmia szwajcarski pilot.

Więcej rodzin i nowych typów podróżników

Trzeba przyznać, że zalet jest mnóstwo: przestrzegany od startu do lądowania dystans społeczny, uniknięcie bezczynnego czekania w tłumie, brak międzylądowań, które podnoszą ryzyko zakażenia, dostęp do miejsc niedostępnych dla zwykłych, obecnie zawieszonych linii lotniczych...Wszystkie te atuty spowodowały w 2020 roku wzrost liczby nowych członków aż o 29%, podczas gdy marka XO, ich siostrzana spółka, potroiła swoje członkostwa. “Ci nowi klienci zasubskrybowali usługi, co oznacza, że nie będzie to jednorazowy zysk dla firmy” podkreśla Thomas Flohr.

Z kryzysu obronną ręką wyszedł również PrivateFly – portal rezerwacji lotów czarterowych oraz leasingu prywatnych samolotów, który ukazuje się jako SkyScanner lub “Expedia odrzutowców”. Według jego raportu z trzeciego kwartału 2020 roku liczba nowych podróżujących wzrosła aż o 44% w porównaniu do tego samego momentu w roku 2019. Wśród nich blisko połowa klientów leciała prywatnym odrzutowcem po raz pierwszy. “Struktura naszej klienteli znacznie się zmieniają, jest dużo więcej rodzin i nowych podróżujących niż wcześniej” zauważa Adam Twidell, dyrektor generalny firmy umożliwiającej rezerwację samolotu kilkoma kliknięciami w aplikacji mobilnej. Procent przewożonych dzieci wzrósł od 14% w 2019 roku do 20% rok później, a procent przewożonych zwierząt domowych wzrósł od 3 do 7%. Większość rezerwacji była wykonywana na ostatnią chwilę: 55% klientów podróżowało w tym samym tygodniu, w którym została wykonana rezerwacja.

W przypadku lidera angielskiego, skutki pracy zdalnej można zauważyć też na trasach: “Nasi klienci spędzają więcej czasu w miejscach kojarzonych zwykle z wakacjami letnimi, jak Ibiza czy Faro, ponieważ pracują zdalnie z domków letniskowych. We Francji przez ostatnie miesiące Nicea była popularniejsza niż Paryż, a ta mutacja będzie prawdopodobnie jeszcze istotniejsza w roku 2021”, analizuje.

Low-cost i planepooling

Tak jak Covid przyczynił się do szybkiego rozwoju tego sektora, tak i otoczenie nie przestaje się rozwijać od 10 lat. Nowe modele biznesowe inspirowane gospodarką dzielenia popchnęły prywatne odrzutowce na drogę demokratyzacji. Prekursorem luksusowych podróży typu low-cost jest na przykład Wijet, stowarzyszenie taxi-odrzutowców ufundowane przez dwóch Francuzów: Corentin Denoeud i Alexandre Azoulay. Wraz ze swoim wyjątkowym systemem pobierania opłat, to MŚP daje klientom możliwość podróży w 4 osoby za 2400 euro za godzinę lotu (w tę i z powrotem) w promieniu 2000 kilometrów. Jednak usługi świadczone na pokładzie nie należą do banalnych: telefon satelitarny, strumienie szampana i makaroników Pierre’a Hermé czekają na miejscu...

Prawie dwie trzecie prywatnych lotów korzysta z tras niedostępnych dla zwykłych linii

W 2014 roku Wijet podpisał wraz z La Première d’Air France umowę partnerstwa na wyłączność, aby wdrożyć ciągłość po długo-dystansowym locie startującym z (albo lądującym na) lotnisku Paryż Charles de Gaulle. To tam właśnie działa jedna z pozostałych opcji tego typu lotnictwa: lot na zamówienie. Prawie dwie trzecie prywatnych lotów korzysta z tras niedostępnych dla zwykłych linii firm lotniczych. O ile zainteresowanie przelotem Paryż-Chicago za 120 tysięcy euro jest raczej ograniczone, kiedy trafia siępriorytetowy lot pierwszej klasy z Paryża do Inverness (Szkocja) trwający półtorej godziny, podczas gdy w przypadku zwykłych linii trasa zajęłaby 5 godzin z powodu obowiązkowej przesiadki w Rotterdamie, opcja wydaje się już bardziej interesująca.

Start-up Cojetage, będący prawdziwym spin-offem Wijetu, próbuje sam zdemokratyzować podróże prywatnymi odrzutowcami, wykorzystując do tego to, co Anglosasi nazywają “empty legs”. Bo przecież dzisiaj około 40 % lotów, to loty... puste. Chodzi tutaj o tzw. “loty pozycjonujące”, które pozwalają firmie odesłać odrzutowiec do bazy, przy czym unieruchomienie sprzętu jest droższe niż sam przelot. To właśnie te puste loty firma zdecydowała się sprzedawać, nawet za bardzo niską cenę, aby się opłacały. Przypadkowo znalezione na stronie Cojetage: przelot Paryż-Nicea za 260 euro albo Walencja-Genewa za 240. Bardzo dobra okazja.

“BlaBlaCar” dla samolotów

“Wszystkie te inicjatywy oparte są na zdrowym rozsądku, są równie ekonomiczne, co ekologiczne, ale wciąż nie tworzy to jednak rynku” wskazuje Olivier Manaut, prezes Narodowego Związku Francuskich Linii Lotniczych (UNCAF), który tworzy trzydzieści przewoźników prywatnych, jak Amelia czy Twin Jet. “Unikalną własnością lotnictwa prywatnego jest elastyczność. Wybieramy podróż odrzutowcem, gdy o danej godzinie chcemy wylecieć z konkretnego miejsca, nie po to, spełniać kaprysy błądzenia bez celu... Ta opcja, mimo, że wydaje się szlachetna, jest jednak mało kompatybilna z faktycznym rodzajem proponowanej usługi”.

Zarządcy związku zależy też na tym, by ostrzec o tym, jak wyglądają niektóre startupy, które najpierw rozkwitają, następnie zmieniają nazwę, po czym znikają. “Normy techniczne i warunki utrzymania we Francji są bardzo liczne, dlatego niektóre małe biznesy bardziej opłaca się po prostu balansować na skraju legalności, niż przechodzić przez wszystkie przepisy”, wskazuje Olivier Manaut. Dobra rada na bezpieczną podróż: zanim wsiądziesz na poklad, poproś o okazanie certyfikatu przewoźnika lotniczego wystawionego przez dyrekcję generalną lotnictwa cywilnego.

Planepooling jest specjalnością Wingly, czyli “BlaBlaCar” dla samolotów, założonym w 2016 roku przez francuskiego absolwenta politechniki, Emerica de Waziers. Na platformie przeznaczonej wyłącznie dla klientów rekreacyjnych prywatni piloci wystawiają miejsca w swoich samolotach lekkich (jedno- i dwusilnikowe) bez kosztów uczestnictwa. Ceny figurują od 42 euro za osobę za 50-minutowy przelot nad Sekwaną i Marną. Wśród ofert, tę najczęściej rezerwowaną, bo aż przez 40000 użytkowników, stanowi paryska ucieczka do Deauville, odkrycie wyspy Ouessant, czy wycieczka do Saint-Tropez... Ładny prezent na małe i duże okazje.

“Lotnictwo prywatne tak bardzo kojarzy się z elitą, że ludzie nie zdają sobie sprawy, że gdyby tylko ośmielili się zapytać o cenę, mogliby się bardzo zaskoczyć. Czy chodzi o podróż w gronie przyjaciół, czy rodziny, niektóre oferty figurują w mniej więcej takich samych cenach, co miejsce w samolocie zwykłych linii, zwłaszcza w okresie letnim” potwierdza Olivier Manaut. To cenna uwaga szczególnie w przypadku bardzo krótkich lotów, gdzie rachunek za taksówkę często zdarza się dużo droższy... od biletu na helikopter! Dowód na to, że luksus jest możliwy, nawet jeśli jesteśmy “mniej niż bardzo bogaci”. Gotowi do startu?

Autor: 
Pierre Morel, Marine Sanclamente / Tłumaczenie: Aleksandra Kaszubowska

Komentarze

Wysłane przez SfafSteangeix (niezweryfikowany) w
pharmacie de garde marseille version imprimable les therapies alternatives , pharmacie de garde yopougon traitement fongicide , Ivermectine livraison QuГ©bec, Acheter Ivermectine 3 mg pas cher. Ivermectine pharmacie QuГ©bec Ivermectine pas cher <a href=https://troublesrxspok.asso-web.com/#>Ivermectine sans ordonnance QuГ©bec</a> medicaments veterinaires Neurontin pharmacie France, Neurontin livraison France. Neurontin sans ordonnance France Neurontin pas cher <a href=https://reservevsov.asso-web.com/#>Neurontin pas cher</a> , pharmacie aix en provence garde pharmacie bordeaux pey berland , pharmacie de garde ouverte aujourd'hui jura. pharmacie annecy rue sommeiller Acheter Zovirax crГЁme pas cher, Zovirax livraison Belgique. Zovirax sans ordonnance Belgique Zovirax pas cher <a href=https://suissetopne.asso-web.com/#>Zovirax Aciclovir crГЁme</a> , pharmacie leclerc cholet medicaments opioГЇdes, traitement therapies breves pharmacie polygone brest . pharmacie avignon pierre semard, pharmacie toulon therapie de couple niort pharmacie leclerc blagnac .

Wysłane przez FWaisahaup#rand... (niezweryfikowany) w
friends questions positive pregnancy test picture , Sale Ivermectin 3 mg <a href=http://ivermectin.in.net/#>buy ivermectin for humans</a> positive z words to describe someone. community action frankfort ky an individual's level of job satisfaction is determined by . planning process types Ashwagandha venta online, DГіnde comprar Ashwagandha 60 capsules. Ashwagandha en farmacia EspaГ±a Comprar Ashwagandha genГ©rico <a href=https://kit.co/pihorla/ashwagandha-venta-online-comprar-ashwagandha-generico#>Comprar Ashwagandha sin receta</a> , community college to university community enhancement synonym positive pregnancy test getting darker <a href=http://www.avis.com.fj/uncover-your-rewards-get-essay-on-the-web-today/#comment-175245>community action partnership sandpoint nd</a> 37a0619 , community college placement test , environments at work rhode island .

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
3 + 0 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.