Lufthansa powstrzymuje się od zwolnień

Po trudnych negocjacjach Lufthansa i Związek Zawodowy Pracowników Sektora Usługowego Verdi zawarły pakt kryzysowy dla personelu naziemnego: rezygnując z podwyżek płac oraz premii urlopowych i bożonarodzeniowych do końca 2021 roku, pracownicy wnieśli ponad 200 milionów euro oszczędności, jak ogłosił związek i największe niemieckie linie lotnicze. W zamian za to Lufthansa zobowiązała się do zapewnienia ochrony przed zwolnieniem na rok 2021, tak aby nikt nie mógł zostać zwolniony przed kwietniem 2022 roku.

Umowa nadal podlega zatwierdzeniu przez członków Verdi. Lufthansa musiała zostać uratowana przed bankructwem związanym z COVID-19 dzięki dziewięciu miliardom euro publicznej pomocy finansowej. W tej trudnej sytuacji pracownicy są gotowi wnieść swój wkład w restrukturyzację, wyjaśniła wiceprzewodnicząca Verdi, Christine Behle. Teraz Lufthansa musi odpowiedzialnie podchodzić do tego kredytu od pracowników. "

Lufthansa chce się leczyć metodą termokurczliwą

Ogólnie rzecz biorąc, w przyszłym roku można by zaoszczędzić do 50 procent kosztów osobowych dla personelu naziemnego, jak wyjaśnił szef personelu Lufthansy Michael Niggemann. Do końca 2021 r. przedsiębiorstwo zostanie odciążone finansowo poprzez wypłatę państwowych świadczeń z tytułu skróconego czasu pracy dla pracowników. "Nie wolno nam jednak ustawać w wysiłkach na rzecz kontynuowania prac nad środkami zarządzania kryzysowego, aby uzgodnić dobre rozwiązania dla pracowników po zakończeniu krótkiego czasu pracy", dodał Niggemann.

Według dyrektora generalnego Lufthansy, Carstena Spohra, 27.000 etatów stało się zbędnych w całej grupie, ponieważ linie lotnicze będą się stale kurczyć z powodu kryzysu koronawirusa. Od miesięcy jest już w drodze, a zakres usług jest znacznie ograniczony. Firma chce teraz rozpocząć program dobrowolnego przechodzenia na emeryturę i pracy w niepełnym wymiarze godzin dla starszych pracowników. Na dłuższą metę ma zostać tylko około 100.000 miejsc pracy.

"Limit obciążeń finansowych"

Rozmowy kryzysowe ze związkiem pilotów "Vereinigung Cockpit" (VC), który do końca roku zawarł jedynie umowę oszczędnościową, nie zostały jeszcze zakończone. Koncesje mogły zostać przedłużone do końca czerwca 2022 r., jak ostatnio powiedziano. W ten sposób wkład oszczędnościowy wzrośnie z około 150 milionów do około 600 milionów euro.

"Piloci schodzą do swoich limitów finansowych, aby pomóc firmie", mówi prezes VC Markus Wahl. W zamian Lufthansa musiałaby obiecać ochronę miejsc pracy do końca 2022 roku. Grupa nie chciała się wypowiedzieć na ten temat.

Autor: 
Elżbieta Słowińska

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
2 + 14 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.