Nastroje wśród przedsiębiorców

Badanie BIG InfoMonitor wskazują, że obecnie firmy najczęściej spotykają się z problemami popytu, spadkiem cen oraz ograniczeniem działalności.

Wiele firm szczególnie z sektora turystki, gastronomii oraz usług zostały bardzo dotknięte przez pandemię. Wiele sektorów znacząco się rozwinęło – e-handel i nowe technologie. Sytuacja pokazuje , że powrót do sytuacji sprzed lockdown jest niemożliwy. Zmieniły się warunki gospodarowania, rynku, sytuacja firm oraz zachowania klientów i pracowników.

 

Najczęściej firmy wskazują na zagrożenie spadkiem popytu, utraty klientów, którzy chcą obecnie oszczędzać i boją się zakażenia (44,2% firm). Firmy (40%) nie planują wprowadzać nowych, innych działań, planują działalność jak przed epidemią. Wiele (22%) nie wie jakie działania podjąć w obecnej sytuacji. Badania firm z branży budowlanej pokazują, że najczęściej planowane są obniżki cen (12,5%). W przemyśle prawie 12% chcę rozwinąć swoją działalność, poprzez zmianę profilu (10%), 6% chcę podwyższyć ceny, około 5% obniżyć ceny a 4% ograniczyć działalność. Zmiany będą wprowadzane w transporcie, 20% chcę ograniczyć działalność, 7% obawia się spadku cen a 3% obawia się upadłości. Duże różnice widać przy transporcie osób i towarów. Sektor transportu osób ma duże problemy i przez wiele lat może odrabiać straty. Transport produktów, szczególnie z zakresu handlu online przeżywa rozkwit.

 

Ponad 8% w sektorze usług i handlu obawia się ograniczenia działalności, 10% obniżki cen. Ponad 5% firm chcę zmienić branżę a 3,5% zamierza wprowadzić handle online. Kolejne 3,% planuje ograniczenie działalności  i tyle samo chcę ogłoszenia upadłości. Najlepsze wyniki są w sektorze firm dużych zatrudniających od 50 do 249 osób. Te firmy nie planują zmian, chcą utrzymać swoją działalność. Często planują również rozwój i szukanie pracowników. Wiele planuje wprowadzić pracę zdalną na stałe. Problemy pracy zdalnej zgłaszane na początku pandemii obecnie są znacznie mniejszym ograniczeniem. Spotykają się z aprobatą pracowników i pracodawców. Problemy z obsługą pracy zdalnej i dostępem do sprzętu IT i oprogramowania są rzadsze.

 

Zmiany na rynkach i w gospodarce będą duże, zmiany cen zarówno podwyżki jak i obniżki planuje wiele firm. Zmieni to zachowania konsumentów, szczególnie na rynku nieruchomości. Zamknięcie wielu firm i ograniczenie działalności spowoduje przejście klientów do innych, które po lockdown dalej prowadzą działalność. Obecnie ważnym kryterium dla klientów jest wizerunek firmy i reputacja, szczególnie działania jakie firm podjęła wobec pandemii. Zaufanie do marki mocno wpływa na konsumentów. Firmy muszą liczyć się ze zmianami inflacji, kursu walutowego oraz destabilizacja rynku oraz gospodarki w kraju i za granicą. Zmienia to warunki gospodarowania i sposób działania. Dostosowanie się do zmian będzie ważnym sprawdzianem dla przedsiębiorstw.

 

Autor: 
Dorota Smoleńska

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
1 + 1 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.