Handel online w Polsce

Prognozuje się się rynek online w roku 2019 będzie głównym stymulatorem polskiej gospodarki. Obecnie szacuje się w roku 2018 wzrost tego rynku o 23%. . W 2017 roku z 26,5 mln polskich internautów aż 14,3 mln zrobiło zakupy online. W kolejnych latach ilość na wzroście do 70%. Współtworzyli oni rynek wart w 2017 roku około 40 mld zł. Wzrasta ilość internautów oraz ich wiek, coraz częściej korzystają osoby po 50 roku życia. Wzrost ilości internautów szacuje się w okresie 2017-2018 na 11%. Wiele osób nie korzysta z zakupów online z powodu nie możliwości obejrzenia towaru i niechęci do kontaktu poprzez online. Najpopularniejsze są sklepy wielobranżowe, następnie sklepy RTV, AGD, IT na trzecim miejscu sklepy odzieżowe.

Dynamika tego wzrostu wynika głównie z powodów, jakimi kierują się klienci wybierając zakupy online. Do najczęściej wymienianych w badaniach należą: wygoda, brak skomplikowanych procesów, oszczędność czasu, ceny niższe niż w sklepach tradycyjnych. Głównym argumentem jest oszczędność czasu i szybkość dostawy. Najczęściej kupują odzież, akcesoria i dodatki, na drugim miejscu jest obuwie, na trzecim płyty, filmy i książki. Użytkownicy stron z kategorii „sklepy” według wieku szacuje się na : 7-14 8,5%, 15-24 17,9%, 25-34 22,9%, 35-44 19,9%, 45-54 14,5%, 55+ 16,3%, (Źródło: Gemius/PBI). Około 25% internautów użytkowników sklepów online to osoby z wykształceniem średnim, 23% z wykształceniem wyższym.

Dla użytkowników internetu ważne są akcje informacyjne dotyczące ofert i produktów. content marketing i informacje na portalach społecznościowych, rankingi, blogi o produktach są ważne przy decyzjach zakupowych. Najważniejsze dla klientów jest łatwy dostęp do oferty, szybka obsługa, łatwe płatności. Podstawą jest projekt strony, jej funkcjonalności i designu. Wiele sklepów inwestuje w działalność online, prognozuje się dalszy wzrost w tym zakresie co wpłynie na rozwój handlu online i zainteresowania internautów. Wiele sklepów online rozwija się w stronę tradycyjnego handlu i osobistego kontaktu poprzez showroom.

Ważna zmianą w prowadzoną w 2018 roku jest RODO. Nowe wytyczne dotyczące ochrony danych danych osobowych i ich wykorzystania w marketingu. Wiele osób wybierze możliwość spersonalizowanego marketingu oferowany przez firmy i portale. W efekcie otrzymają oni nowoczesną ofertę marketingową opartą o dane demograficzne, preferencje i aktywność online. Marketing ten będzie ważnym elementem pracy dla firm online. Pozwoli na zebranie danych i zmiany i optymalizacje w prowadzonych kampaniach reklamowych i marketingowych. Dane te na pewno wpłyną na politykę wobec klientów.

Prognozy na następne lata dla handlu online dotyczą wzrostu mobilności, zmian w marketingu poprzez personalizacje oferty oraz rozwinięcie funkcjonalności sklepu. Cele te są ukierunkowane na budowanie pozytywnej opinii u kupujących, co przekłada się na zaufanie do marki i firmy, czyli do dalszego korzystania z danej strony. Dla internautów ważne jest zaufanie do marki i wcześniejsze doświadczenia przy decyzjach zakupowych. Zgodność towaru z opisem, możliwość reklamacji, kontakt ze sklepem i produkty wysokiej jakości są dla kupujących podstawą przy planowaniu kolejnych zakupów online.

Prognozuje się dalszy rozwój platform wielobranżowych. Wprowadzenie handlu planuje Facebook, aliexpress, Amazon czy allegro, olx, gumtreee będą się nadal dynamicznie rozwijać. Rozwinie się kontakt z istniejącymi sklepami i markami. Wysoką dynamikę wzrostu szacuje się w handlu IT w Polsce, szczególnie smatrphone i aplikacji na smartphone. W kolejnych latach utrzyma się wysokie zainteresowanie na produkty odzieżowe i wyposażenia domu. Ważne są również produkty dotyczące spędzania wolnego czasu: firmy, książki, bilety, muzyka i sport.

Autor: 
Dorota Smoleńska

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
1 + 4 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.