Marketing szeptany – nie taka plotka straszna, jak ją malują

Niewątpliwie promocja to jedno z najistotniejszych działań, zbliżających przedsiębiorstwo do osiągnięcia pierwszorzędnego celu – pozyskania nowych oraz utrzymania obecnych klientów. Istnieją różne sposoby budowania świadomości marki, z których każdy winien być odpowiednio przemyślany i zaplanowany. Jednym z nich – skutecznym, ale również ryzykownym – jest marketing szeptany (zwany buzz marketingiem, word-of-mouth lub marketingiem plotki).  

Czym właściwie jest buzz marketing?

Próżno szukać podstawowej i całkowicie trafnej definicji tego pojęcia. Mówiąc ogólnie, marketing szeptany to przede wszystkim działania, których celem jest dotarcie do potencjalnego konsumenta i zaprezentowanie mu oferty. Działania te nie mogą być jednak w żaden sposób nachalne czy też przytłaczające. Dyskusja na temat marki powinna być wywołana w sposób naturalny, z niedostrzegalną – dla osób z zewnątrz – ingerencją firmy.

Word-of-mouth to nie to samo, co nakłanianie do kupna

Priorytetem marketingu szeptanego nie jest zmuszenie odbiorcy do skorzystania z asortymentu organizacji. Jego misją jest w szczególności przedstawienie korzyści płynących z użytkowania produktu. 

Informacja o marce podczas konwersacji nie powinna również pojawić się znikąd. Ważne, by w sposób delikatny i subtelny wtrącić mimowolnie wzmiankę o artykule, rozpocząć polemikę, pobudzić innych do wyrażenia opinii. Działania odwrotne, a więc widoczne nakłanianie do zakupu, udostępnianie komunikatów pod każdym możliwym postem, są spamem oraz propagandą. Terminy te z natury wzbudzają negatywne emocje. Zamiast zachęcać do wypróbowania produktu, zdecydowanie odwodzą od takiego działania. Granica między naturalną prezentacją własnego zdania a wabieniem jest bardzo cienka. W związku z tym istotnym jest, by zatrudnić w przedsiębiorstwie osoby, które będą w stanie utrzymać działalność po właściwej stronie, znając i nie przekraczając limitu wytrzymałości wspomnianej granicy. 

Najpopularniejsze metody stosowane w marketingu szeptanym

Rozwój Internetu sprawił, iż word-of-mouth nabrał nowego znaczenia. Nie tylko dzielimy się opiniami na temat marek z bliskimi, ale również mamy możliwość dokonywać tego z innymi, nieznajomymi ludźmi. Jedną z najpopularniejszych metod marketingu plotki jest product seeding. Jej mechanizm jest stosunkowo prosty, a zarazem skuteczny. Liderzy opinii, tacy jak blogerzy czy też influencerzy uzyskują od firm produkty do przetestowania, które następnie promują na swoich profilach i informują o ich działaniu followersów. Pozytywna recenzja rozpoczyna falę zainteresowania przedsiębiorstwem. 

Bardzo podobnym – do wyżej omawianego rodzaju buzz marketingu – jest trendsetting. Wpływowe osoby kreują nową modę, przyzwyczajenia oraz nawyki, w których główną rolę odgrywa towar danej organizacji. Obserwatorzy naśladują swoich ulubieńców – chcąc choć przez chwilę poczuć się, jak gwiazdy, kupują rekomendowane produkty.

Oczywiście – oprócz wymienionych metod – istnieje jeszcze mnóstwo innych technik wykorzystywanych w działalności marketingu plotki jak np. casual marketing czy brand blogging, jednakże omówienie każdego z nich to temat na kolejny, oddzielny artykuł. Przedstawione w dużym skrócie product seeding oraz trendsetting to zdecydowanie najpopularniejsze i najefektywniejsze formy word-of-mouth XXI wieku. 

Korzyści dla biznesu

Oprócz oczywistej promocji przedsiębiorstwa, marketing szeptany kreuje zaangażowane sieci społeczne. Wokół marki budowane są grupy osób, które chętnie wspominają o działalności organizacji w mediach społecznościowych czy też twarzą w twarz.

Rekomendacje, polecenia, pozytywne opinie oraz plotki wpływają na większe poruszenie związane z firmą. Nazwa marki pojawia się na ustach wielu, zyskując wiarygodność i zaufanie. Word-of-mouth zmniejsza ilość negatywnych poglądów, kładąc nacisk na te przyjazne. Jednakże skutecznie prowadzone działania marketingowe to jedynie jeden z wielu elementów, zbliżających przedsiębiorstwo do sukcesu. Niezbędna jest również doskonała jakość produktów, bez której marketing szeptany nie ma szans stworzenia korzystnego wizerunku.

Word-of-mouth jest stosunkowo tanim sposobem promocji biznesu. Niemal wszystkie fora, blogi czy też portale są dostępne od ręki i za darmo. Jednym kosztem jest zatrudnienie osoby, która będzie profesjonalnie i efektywnie zarządzać narzędziami oferowanymi przez Internet.

Zagrożenia w buzz marketingu 

Kryzys w social mediach to chleb powszedni. Działania w świecie online zawsze są ryzykowne, aczkolwiek bez ryzyka nie odniesiemy zwycięstwa. Niepochlebne opinie pojawiają się w najmniej oczekiwanych momentach. Konkurencja nie śpi i wielokrotnie będzie starać się niweczyć nasze plany rozwoju. Idealnym miejscem do realizacji tego celu jest Internet, w którym nic nie ginie i negatywne komentarze pozostają w pamięci na długie lata. Dlatego istotne jest, by reagować natychmiast – nie pozwól, aby wybuchła fala hejtu. Ustosunkuj się do krytycznego poglądu, a następnie przedstaw swoje argumenty w sposób poprawny politycznie. Nie ignoruj niezadowolenia. Bezzwłocznie podejmij próbę pomocy i rozwiązania kłopotu. Zduś kryzys w zarodku, nie czekając na rozwój wydarzeń. 

Złote rady marketingu szeptanego

Działaj neutralnie, subtelnie zaznaczając korzyści marki. Prezentacja produktów w jedynie miłych słówkach wzbudzi nieufność i czujność czytelników. Ludzie zyskają przekonanie, iż nie wszystko, co zostało powiedziane, jest zgodne z prawdą. 

Pisz prostym językiem. Nie aspiruj na miano Szekspira. Niezrozumiałe słowa, zbyt rozbudowane i formalne wypowiedzi prędzej zniechęcą do dalszego działania, aniżeli zaangażują społeczność.

Zwracaj uwagę, gdzie udostępniasz opinie – muszą być odpowiednio dopasowane merytorycznie do dyskusji. Stawiaj na jakość, nie na ilość. Włączaj się do konwersacji spójnych tematycznie z produktem, który oferujesz.

Buzz marketing – szansa na sukces 

Word-of-mouth stawia przed firmą ogromne możliwości rozwoju. Dzięki tej metodzie przedsiębiorstwo jest w stanie zainteresować społeczność własną marką oraz zachęcić odbiorców do bliższego zapoznania się z asortymentem. Jednak niewłaściwe zarządzanie marketingiem plotki może przynieść więcej szkód aniżeli pożytku. Gwarancją powodzenia jest poznanie umiaru – zbyt nachalne i nadgorliwe działania wobec klienta mogą odstraszyć go, zanim jeszcze na dobre zainteresuje się organizacją. Dlatego też szukajmy złotego środka, który zapewni sukces biznesowi.

Autor: 
Agnieszka Piskorz
Źródło: 

whitepress.pl

Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
11 + 0 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.