Transformacja cyfrowa – polski rynek IT

Polskie firmy technologiczne od wielu lat rozwijają się w szybkim tempie. Perspektywy rozwoju są sprzyjające. Zapotrzebowanie na te usługi wzrasta i będzie wzrastać w najbliższych latach. Przekłada się to na wzrost zatrudnienia, szczególnie specjalistów z branży oraz wzrost dochodów, obrotu i wielkość firmy.

Transformacja cyfrowa  w Polsce trwa od wielu lat, co widać po wielkości inwestycji w B&R, technologie informatyczne. Zainteresowanie wzrasta co przekład się na wielomilionowe zyski firm IT. Sektor ten wiele inwestuje w rozwój i technologie oraz pracowników. Około 89% firm IT osiągnęło rentowność w pierwszym roku działalności.

Transformacja cyfrowa organizacji dotyczy przede wszystkim ludzi, ich spojrzenia na otaczający ich świat i interakcji między nimi. Technologia jest elementem, który umożliwia tę zmianę, bez ludzi nie może się jednak ona wydarzyć. Przeprowadzanie organizacji przez transformację cyfrową wymaga zaangażowania wielu osób w firmie na różnych poziomach. Najważniejszym czynnikiem sukcesu jest wytworzenie wewnętrznej siły do tej zmiany, a nie narzucenie jej z zewnątrz. Ponieważ zmiana zachodzi w ekosystemie, w którym znajduje się dana organizacja, bardzo ważne jest umiejętne wykorzystanie współpracy z firmami technologicznymi, tak aby weszły one w role inspiratorów i edukatorów, a nie tylko sprzedawców czy dostawców technologii. Te organizacje, które dobrze wykorzystają takie partnerstwa, szybciej będą odczuwać korzyści z transformacji cyfrowej -Tomasz Staszelis, Dyrektor ds. Digitalizacji, Grupa Polpharma.

Głównymi klientami tych firm są: branża bankowa (62% firm świadczy tam usługi), branża informatyczna (56% firm) oraz logistyka, transport (44%) i firmy konsultingowe, kancelarie prawnicze (40%). Klienci pochodzą głównie z Polski (64% firm współpracuje z firmami w kraju), USA (64%), Niemiec (58%) i Wielkiej Brytanii (58%). Planowany jest dalszy rozwój w USA, Wielkiej Brytanii oraz Szwecji i Szwajcarii.

Obserwujemy coraz większe zainteresowanie polskich firm wyjściem na rynki zagraniczne. Dotyczy to zwłaszcza tych zaangażowanych w rozwój nowych technologii oraz firm, które działają w sieci. Jak wynika z podobnych badań Fundacji Citi Handlowy, 65% rodzimych firm prowadzących biznes w sieci działa już na rynkach zagranicznych, a jedna czwarta, jeszcze tam nieobecna, myśli o zagranicznej ekspansji. Nie dziwi mnie zatem, że tak dynamicznie rosnąca branża jak software house myśli o rozwoju swojego biznesu w kontekście globalnym. Co więcej — mam poczucie, że jest to jak najbardziej realne. Firmy te charakteryzują wysoka jakość usług i wciąż konkurencyjna cena. To jedne z kluczowych elementów w planowaniu rozwoju biznesu na rynkach zagranicznych. Ważne przy tym, by na nowe rynki wchodzić w pełnym przygotowaniu, co działającym w cyfrowym świecie czasem umyka. Kwestie regulacyjne, zaufane partnerstwo na lokalnym rynku, właściwe zarządzanie należnościami i ryzykiem walutowym to elementy, które powinny być właściwie zarządzone. W przypadku rozwoju zagranicznego brawura długofalowo się nie zwróci. Świetnie pokazują to choćby wyniki niektórych gigantów z Doliny Krzemowej - Sebastian Perczak, Dyrektor Zarządzający, Pion Bankowości Przedsiębiorstw Citi Handlowy.

Źródłem sukcesu polskich firm software jest zgodnie z raportem citibank referencja od innych klientów (95% respondentów), wysoka jakość świadczonych usług (94% respondentów), obsługa klientów (90%), dostęp do wykwalifikowanych pracowników (89%). Na sukces wpływa przynależność do konsorcjum, partnerstwa (28% respondentów), niska cena (24%), sprzedaż po stałych cenach (24%) oraz subwencje i dotacje państwowe (6%).

Autor: 
Dorota Smoleńska
Źródło: 

Raport citibank

Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
10 + 5 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.