Motywy zakupów w sklepach internetowych i tradycyjnych

Raport KPMG pokazuje, że dla 63% osób najważniejsze przy dokonywaniu zakupów jest stosunek jakości do ceny. Jest to główny motyw w Polsce i na świecie. Obecna sytuacja zmusiła wiele osób do oszczędzania. Aż 40% respondentów ograniczyło swoje wydatki. Szczególnie zakupy droższych markowych produktów i podróży. Często wydatki są ograniczane do minimum. Tendencje te mają utrzymać się przez dłuższy czas. 

Motywy zakupów

Na drugim miejscu przy dokonywaniu zakupów jest łatwość zakupu (42% osób). Na trzecim miejscu zaufanie do marki (41% osób). Kolejne miejsca to: bezpieczeństwo – 40% oraz zakres produktów i usług – 37%. Ważnym argumentem przy zakupach jest doświadczenie klientów – 35%, własne opinie oraz oceny innych osób, rekomendacje. Szukanie opinii poprzez Internet jest coraz bardziej popularne. Systemy ocen, opinii czy komentarze na portalach społecznościowych, portalach opinii czy stronach sklepu cieszą się dużym zainteresowaniem. Dla wielu klientów przy zakupach ważna jest polityka PR i HR, podejście do klientów, pracowników - 19%. Dla 19% osób istotne jest by firma zapewniała bezpośrednią komunikacje, kontakt email, czaty, telefon to podstawa by zbudować odpowiedni kontakt z klientem i bezpośrednie relacje. Wiele osób – 18% szuka marek, które mają podobne do ich własnych wartości, 18% chcę by marka angażowała się we wsparcie lokalnych społeczności. Dla 18% istotna jest społeczna świadomość marki, dla 17% ekologia. Angażowanie się firmy w działania dla poprawy warunków lokalnej społeczności staję się ważnym czynnikiem zaufania i lojalności klientów. Trend ten utrzymuje się od dłuższego czasu.  Firmy te zdobywają pozytywny wizerunek i opinie. Około 14% osób chcę personalizacji produktów i usług. 

Zakupy w internecie

Około 67% osób za główny czynnik zakupu w Internecie produktów niespożywczych podaje cenę, 65%  wygodę, 41% bezpieczeństwo. Dla 52% ważna jest różnorodność produktów. Te czynniki od wielu lat są uważane za najważniejsze. Przy tych zakupach najważniejsze są wygoda – 54%, bezpieczeństwo 52%, cena 50% oraz różnorodność 35%. Epidemia Covid-19 wiele osób zachęciła do zakupów online, głównie z powodu większego bezpieczeństwa. Wiele firm internetowych znacznie rozwinęło swoją działalność i obsługę klienta poprzez sieć, co zostało pozytywnie odebrane. Klienci chcą utrzymania się tych tendencji. Z 5% do 17% wzrosło zainteresowanie aplikacjami, czasem sklepów. Klient coraz częściej w ten sposób rozwiązuje swoje problemy i reklamacje. 

Zakupy tradycyjne

Ponad połowa klientów wybiera sklepy tradycyjne ze względu na cenę, Około 38%  podejmuje decyzje biorąc pod uwagę lokalizacje sklepu, 38% wygodę zakupów a 27% wszystkie te czynniki. Sklepu tradycyjne wiele traciły na pandemii, mniej klientów, oszczędności to codzienność w tym sektorze. Rynek może długo się odbudowywać, popularnym rozwiązaniem jest nowa oferta, promocje i rabaty. Wiele sklepów chcę w ten sposób odzyskać klientów. Prowadzona jest równocześnie różnorodna akcja reklamowa, szczególnie w internecie. Klienci muszą odzyskać zaufanie do marek i sklepów oraz poczuć się bezpieczniej. Ważne są akcje dla ekologii i lokalnych społeczności.

Handel w obecnym okresie rozwija się wolniej. Wyjątkiem jest handel internetowy, który odnotowuje znaczne wzrosty (ponad 30% w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku). Priorytetem dla klientów są oszczędności. Dla firm najważniejsze jest odzyskać zaufanie i poczucie bezpieczeństwa klientów. 

Autor: 
Dorota Smoleńska
Źródło: 

home.kpmg.com

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
18 + 1 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.