Zielona Strategia w MSP

Raport EFL Grupa Credit Agricole i Europejskiego Programu Modernizacji Polskich Firm pokazuje duże zaangażowanie sektora MSP w zielone inwestycje. 

Najczęściej jednak inwestycje w ekologię są wynikiem przepisów prawnych (38%), a nie dbałości o nią (17%). Większość firm uważa, że ma wpływ na ekologię- 93%.Tylko 46% podejmuje działania proekologiczne. Tylko 4% firm inwestuje w zieloną energię, 8% planuje te inwestycje w przyszłości, z czego 30% średnich przedsiębiorstw. Tylko 1% ma auta hybrydowe, 6% planuje taki zakup. W firmach średnich 11%, a planuje 16%. Za największe ograniczenie podane są koszty instalacji fotowoltaicznej i zakupu samochodów. Najczęściej inwestycje w ekologię wprowadzają korporacje, jednak sektor MSP coraz częściej szuka odpowiedzialnego biznesu i oszczędności poprzez ekologię.

Cztery strategie wobec ekologii

W sektorze MSP pojawiają się cztery podejścia do ekologi i inwestycji w zieloną strategię. Około 38% to ekosceptycy, podejmują działania pro ekologiczne, ponieważ taki obowiązek nakładają na nich przepisy. Druga grupa to ekoodporni (26%), którzy nie podejmują działań dla ekologii. Około 19% to ekobiznesowi, którzy uważają, że inwestycje w ekologię to sposób na budowę wizerunku oraz uzyskanie korzyści finansowych. Ostatnia grupa to ekoodpowiedzialni, te osoby uważają, że trzeba zadbać o środowisko naturalne. Ekologia jest ważnym elementem działalności.

Bariery dla rozwoju ekologii

Sektor MSP z podstawowe bariery dla rozwoju działań proekologicznych podaje większe koszty oraz nakład pracy. Dużym ograniczeniem jest koszt materiałów ekologicznych (60%) oraz trudność wyprodukowania produktu bez chemii (56%). Około 24% firm podaje za barierę brak wpływu na wartość dostarczoną klientowi. Aby ograniczyć bariery, można uprościć procedury (92%) oraz wprowadzić ulgi i dopłaty (67%). Ważnym motywatorem jest większy wpływ na decyzje zakupowe klientów (60%) i większa świadomość pracowników (20%). 

Dane wskazują na duży potencjał zielonej strategii. Coraz bardziej popularna i tańsza energie z OZE, projekty rządowe i plany UE Zielonego Ładu wesprą firmy przy wprowadzaniu zielonych inwestycji. Ważny jest recykling i oszczędność energii oraz materiałów.  Najważniejszym motywatorem jest zachowanie klientów. Coraz częściej szukają produktów ekologicznych lub z ekologicznej produkcji. Tendencje te rozwijają się w całej Europie. Zielone inwestycje pozwalają zbudować wizerunek oraz nowa jakość produktu. 

Autor: 
Dorota Smoleńska
Źródło: 

efl.pl

Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
15 + 0 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.